«

»

Ιούν 18

Εκτύπωσέ το Άρθρο

Έκθεση Γενικής Εκτίμησης της Εικόνας του Σχολείου 2013 – 2014

   

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ

ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ

 

 

Αξιολόγηση του
Εκπαιδευτικού Έργου

 

Έκθεση Γενικής Εκτίμησης της Εικόνας του Σχολείου


Τίτλος Σχολείου:

6ο 7/θ ΟΛΟΗΜΕΡΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑΣ

 

3η Περιφέρεια Π/θμιας Εκπαίδευσης Ν. Ημαθίας

 

 

 

 

 

2013-2014

 

 

 

 

 

                  

                             ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ

                             ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗΣ

                             ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ                   

 

 

1. Έκθεση Γενικής Εκτίμησης της Εικόνας του Σχολείου

(Ιούνιος 2014)

Η Ταυτότητα του Σχολείου

 

Ονομασία Σχολικής Μονάδας:  6ο 7/ΘΕΣΙΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑΣ

Διεύθυνση:  25ης ΜΑΡΤΙΟΥ 45,  59300  ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑ

Τηλέφωνο:   2333053119                                email: mail@6dimalexandr.ima.sch.gr

Διευθυντής :   ΤΣΙΟΥΝΗΣ ΣΤΕΦΑΝΟΣ

Αριθμός διδασκόντων κατά το 2013-2014:    13      Αριθ. συμμετεχόντων στην ΑΕΕ:  13
Ημερομηνία Συμπλήρωσης Εντύπου:  15.06.2014

 

Γενικά Στοιχεία του Σχολείου: 

ΟΝΟΜΑΣΙΑ:    6ο 7/ΘΕΣΙΟ ΟΛΟΗΜΕΡΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑΣ

Το Σχολείο βρίσκεται στην περιοχή «Αγίου Γεωργίου» της πόλης Αλεξάνδρειας του Ν. Ημαθίας. Το 2002 – 2003 ιδρύθηκε το 6ο Δημοτικό Σχολείο Αλεξάνδρειας παίρνοντας μαθητικό δυναμικό από το 2ο ΔΣ Αλεξάνδρειας και στεγάστηκε στο ένα από τα 2 κτήρια του συγκροτήματος. Τα πρώτα χρόνια λειτουργούσε πρωί ? απόγευμα και στο μαθητικό δυναμικό του σχολείου φοιτούσαν μαθητές ROMA σε ποσοστό 50%. Στην πορεία του χρόνου, λόγω μετεγγραφής των μη ROMA μαθητών σε άλλα σχολεία της πόλης, το ποσοστό των ROMA μαθητών που φοιτούσε στο σχολείο μεγάλωνε και έφτασε το 2007, στο ποσοστό του 100%. Ταυτόχρονα υπήρξε αύξηση του μαθητικού δυναμικού       (διπλασιασμός σχεδόν των μαθητών Roma) και χρειάστηκε να γίνουν αρκετές κτιριακές διαμορφώσεις ώστε να πάρει τη σημερινή του μορφή και να λειτουργεί πλέον τα τελευταία 4 χρόνια, ως 8/θέσιο Δημοτικό Σχολείο (λειτουργικά). Φυσικά οι χώροι δεν επαρκούν, αφού πολλές αίθουσες διδασκαλίας είναι αρκετά μικρές και μη λειτουργικές. Έχει 8 αίθουσες διδασκαλίας, ένα εργαστήρι πληροφορικής μέσα σε σχολική τάξη, γραφείο διδασκόντων και γραφείο Δ/ντή. Χώροι δραστηριοτήτων, αίθουσα πολλαπλών χρήσεων, βιβλιοθήκη, αίθουσες για τα τμήματα ένταξης, Υποδοχής, Ενισχυτικής διδασκαλίας και γενικότερα άλλοι βοηθητικοί  χώροι είναι λιγοστοί και μη εύχρηστοι.

 

 

Γενικά Χαρακτηριστικά Ανθρώπινου Δυναμικού:

Το σχολείο έχει οργανικότητα 7 δασκάλων, δύο ειδικοτήτων ( ΠΕ11 και ΠΕ06 ) για την πρωινή ζώνη και ενός δασκάλου για το ολοήμερο.

Τη φετινή σχολική χρονιά όμως έχει δοθεί αναστολή λειτουργίας του ολοήμερου λόγω μη δήλωσης συμμετοχής παιδιών.

Παρόλα αυτά λειτουργούμε ως 8/θέσιο με συνολικό αριθμό 14 εκπαιδευτικών. (9 δάσκαλοι, 1 καθ. Αγγλικών, 1 καθ. 2η ξένης γλώσσας, 1 γυμνάστρια, 1 δασκάλα ΠΕ 71 για το τμήμα Ένταξης και 1 δασκάλα ΠΕ 70 για το Τμήμα Υποδοχής ( ΖΕΠ).

Γενικά Χαρακτηριστικά Μαθητικού Δυναμικού:

Στο σχολείο φοιτούν τη φετινή σχολική χρονιά 134 μαθητές.

 

Πηγές:

Αρχεία του Σχολείου (Βιβλίο Μητρώου και Προόδου, φάκελοι εγγράφων-στοιχείων)

 

Κοινωνικά και Πολιτισμικά Χαρακτηριστικά του Μαθητικού Δυναμικού:

130 ROMA

    4  Μουσουλμάνοι

 

Κοινωνικό Πλαίσιο του Σχολείου:

 

Το σχολείο λειτουργεί ανοιχτό στην τοπική κοινωνία με δραστηριοποίηση σε  παρεμβατικά προγράμματα που σκοπό έχουν να επιδιώκουν την γονική συνεργασία-εμπλοκή στην εκπαιδευτική διαδικασία για να βελτιωθεί έτσι και η επίδοση των παιδιών ιδιαίτερα εκείνων που προέρχονται από οικογένειες που αντιμετωπίζουν ιδιαίτερα προβλήματα. Συμμετέχει στο Πρόγραμμα του ΑΠΘ               « Ένταξη Roma » από το 2010 με πάρα πολλές δράσεις που αφορούν και τους μαθητές του σχολείου και τους Roma κατοίκους του Αγίου Γεωργίου.

 

 

 

 

 

 

Α. Διαδικασίες Αξιολόγησης

 

 

 Η διαδικασία της Αξιολόγησης ξεκίνησε με τη συνεδρίαση του συλλόγου διδασκόντων του σχολείου στις 04/03/2014, όπου έγινε ενημέρωση και παρουσίαση του σχετικού υλικού από τον Δ/ντή του Σχολείου, το οποίο είχε αποσταλεί από το Σχολικό Σύμβουλο. Στην πρώτη συνεδρίαση δεν υπήρξε εθελοντική συμμετοχή στις διαδικασίες της Αξιολόγησης. Την 1/4/2014 έγινε η 2η συνεδρίαση του συλλόγου διδασκόντων και ομόφωνα αποφασίστηκε η κατανομή των εκπαιδευτικών σε ομάδες εργασίας, ανά θεματικό πεδίο, ώστε να είναι ευκολότερη η συνεργασία, η συλλογή των δεδομένων και η επεξεργασία τους. Δημιουργήθηκαν 6 ομάδες εργασίας και το συντονισμό τους ανέλαβε ο Δ/ντής του Σχολείου.

Η αξιολόγηση πραγματοποιήθηκε σε δεύτερη φάση με τη διερεύνηση από τις ομάδες των εκπαιδευτικών των επτά θεματικών πεδίων κάνοντας χρήση των εξειδικευμένων εργαλείων που προτείνονται και εμβαθύνοντας σε λεπτομέρειες σε κάθε θεματικό πεδίο και δείκτη. Στις 21/5/2014 παρουσιάστηκαν σε συνεδρίαση του συλλόγου διδασκόντων τα αποτελέσματα και τα συμπεράσματα των ομάδων εργασίας ανά τομέα και δείκτη και υιοθετήθηκαν τα τελικά κείμενα που θα συμπεριληφθούν στην Έκθεση Γενικής Εκτίμησης της Εικόνας του Σχολείου. Όλο το υλικό των ομάδων κατατέθηκε στον Δ/ντή του σχολείου (ημερολόγια, ερωτηματολόγια, εκθέσεις).

 

 

 

 

 

 

Β. Φύλλο Γενικής Εκτίμησης της Εικόνας του Σχολείου

 

ΔΕΔΟΜΕΝΑ  6ου Δ.Σ. Αλεξάνδρειας

ΤΟΜΕΑΣ 1

ΔΕΙΚΤΗΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ 1.1

Μέσα και Πόροι

Σχολικός χώρος, υλικοτεχνική
υποδομή και οικονομικοί πόροι

Αποτιμάται η κατάσταση του σχολείου ως προς την επάρκεια και την καταλληλότητα των σχολικών χώρων, των διαθέσιμων μέσων και του εξοπλισμού. Επίσης, αποτιμάται η επάρκεια των διαθέσιμων οικονομικών πόρων για την κάλυψη των αναγκών του σχολείου. Εξετάζεται κατά πόσον οι υπάρχοντες χώροι του σχολείου, η υλικοτεχνική υποδομή και οι οικονομικοί πόροι ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις του προγράμματος σπουδών, στις ανάγκες των μαθητών και των εκπαιδευτικών.

Περιγραφική αξιολόγηση της εικόνας του σχολείου
(αιτιολογημένη αξιολογική κρίση) ως προς το δείκτη 1.1

ΤΟΜΕΑΣ 1: ΥΛΙΚΟΤΕΧΝΙΚΗ ΥΠΟΔΟΜΗ

ΧΩΡΟΙ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ

Οι αίθουσες διδασκαλίας είναι 8. Οι 5 από αυτές επαρκούν για τον αριθμό των μαθητών/τριών. Οι υπόλοιπες 3 έχουν δημιουργηθεί από το χωρισμό άλλων αιθουσών με γυψοσανίδες και από τη διαμόρφωση άλλων χώρων (αποθήκες, χολ και βοηθητικοί χώροι). Αυτές οι αίθουσες δεν επαρκούν και δεν είναι κατάλληλες. Δεν υπάρχουν ειδικές αίθουσες για τη διδασκαλία των Ξένων Γλωσσών, της Μουσικής, των Καλλιτεχνικών ούτε και εργαστήριο Φυσικής. Το εργαστήριο Πληροφορικής λειτουργεί σε μια αίθουσα διδασκαλίας ενώ δεν υπάρχει κλειστό γυμναστήριο για το μάθημα της Φυσικής Αγωγής. Δεν υπάρχει βιβλιοθήκη ενώ σημαντική είναι και η απουσία μίας αίθουσας πολλαπλών χρήσεων για την πραγματοποίηση εκδηλώσεων. Ωστόσο οι χώροι διοίκησης και τα γραφεία διδασκόντων επαρκούν για τις ανάγκες του σχολείου. Οι βοηθητικοί χώροι δεν επαρκούν και δεν είναι κατάλληλοι. Ο προαύλιος χώρος του σχολείου είναι μεν αρκετά μεγάλος και με επαρκή σκίαση όμως επειδή το σχολείο συστεγάζεται με το 2ο Δ.Σ. Αλεξάνδρειας δεν είναι επαρκής για τους μαθητές και των δύο σχολείων ενώ δεν υπάρχουν διαμορφωμένοι και ασφαλείς χώροι για αθλοπαιδιές-πλην ενός γηπέδου καλαθοσφαίρισης- ούτε και αρκετοί χώροι ανάπαυσης των μαθητών/τριών. Τέλος, υπάρχει μόνο μία τουαλέτα για τους εκπαιδευτικούς και των δύο σχολείων ενώ για τους μαθητές και των δύο σχολείων υπάρχει μία εξωτερική τουαλέτα για τα αγόρια και μία εσωτερική τουαλέτα για τα κορίτσια.

 

 

 

 

 

 

 

ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ ?ΔΙΑΘΕΣΙΜΑ ΜΕΣΑ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ

Τα γραφεία της διοίκησης και του συλλόγου διδασκόντων είναι επαρκώς επιπλωμένα ενώ και στις περισσότερες αίθουσες διδασκαλίας υπάρχουν βιβλιοθήκες ή μεταλλικές ντουλάπες. Τα διδακτικά και εποπτικά μέσα καθώς και τα οπτικοακουστικά μέσα είναι κατάλληλα αλλά αρκετά παρωχημένα ενώ θα έπρεπε να συμπληρώνονται από σύγχρονα μέσα όπως διαδραστικούς πίνακες,  προβολείς διαφανειών,  τηλεοράσεις και σύγχρονους Η/Υ σε κάθε τάξη. Τα φωτοτυπικά μηχανήματα που υπάρχουν στο σχολείο επαρκούν οριακά ενώ προβληματίζει το υψηλό κόστος συντήρησής τους. Οι Η/Υ του εργαστηρίου Πληροφορικής είναι επαρκείς αν και αρκετά παλιοί όμως υπάρχει η δυνατότητα χρήσης του διαδικτύου από τους μαθητές. Τα όργανα και τα υλικά των εργαστηρίων Φυσικής δεν επαρκούν για τη διδασκαλία του μαθήματος. Τέλος, η αξιοποίηση των υποδομών και των μέσων του σχολείου από τα μέλη της σχολικής κοινότητας για εκπαιδευτικές δραστηριότητες εντός και εκτός σχολικού προγράμματος είναι ικανοποιητική.

 

ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΙ ΠΟΡΟΙ

Οι διαθέσιμοι οικονομικοί πόροι, τη διαχείριση των οποίων έχει αναλάβει η Ενιαία Σχολική Επιτροπή για όλα τα Δημοτικά και Νηπιαγωγεία του Δήμου Αλεξάνδρειας κατά την τελευταία τριετία, δεν επαρκούν για την υποστήριξη του εκπαιδευτικού έργου και για την ανάπτυξη εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων, ενισχυτικών και υποστηρικτικών παρεμβάσεων. Η διαχείριση των περιορισμένων κονδυλίων για την κάλυψη των βασικών και ορισμένων έκτακτων αναγκών του σχολείου γίνεται με τον πλέον συνετό και ορθολογικό τρόπο από τη μεριά της Διεύθυνσης του σχολείου ενώ υπάρχει άψογη συνεργασία της Διεύθυνσης με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς καθώς και η συνδρομή του Συλλόγου Διδασκόντων για την κάλυψη των αναγκών του σχολείου. Από το Δεκέμβριο του 2013 ο Δήμος Αλεξάνδρειας έχει αναλάβει την κάλυψη της δαπάνης της θέρμανσης και ορισμένων ειδών καθαριότητας ενώ ακόμα καλύπτει τις δαπάνες κάποιων μεγάλων επισκευών στη στέγη και το φωτισμό του σχολείου. Εξάλλου στα πλαίσια της εξωστρέφειας και της αρμονικής συνεργασίας με την τοπική κοινωνία το σχολείο μας παραχωρεί κατά τη διάρκεια του απογευματινού κύκλου μία αίθουσα διδασκαλίας στο Α.Π.Θ για την οργάνωση ψυχοκινητικών δραστηριοτήτων παιδιών ROMA με ειδικές ανάγκες ενώ επίσης στο σχολείο μας λειτουργεί και Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας γυναικών ROMA. Τέλος, ο προαύλιος χώρος του σχολείου παραχωρείται ενίοτε στην τοπική κοινότητα για την πραγματοποίηση πολιτιστικών και άλλων εκδηλώσεων.

 

 

Ποσοτική παρουσίαση της εικόνας
του σχολείου ως προς το δείκτη 1.1

1

2

3

4

X

 

 

 

 

 

ΔΕΔΟΜΕΝΑ  6ου Δ.Σ. Αλεξάνδρειας

ΤΟΜΕΑΣ 1

ΔΕΙΚΤΗΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ 1.2

Μέσα και Πόροι

Στελέχωση του σχολείου

 

Εξετάζεται κατά πόσο ο αριθμός, η σύνθεση, η επιστημονική και παιδαγωγική κατάρτιση και η εμπειρία των εκπαιδευτικών ανταποκρίνονται στις συγκεκριμένες ανάγκες του σχολείου και τις απαιτήσεις του προγράμματος σπουδών. Επίσης, αποτιμάται η κατάσταση του σχολείου ως προς την επάρκεια του διοικητικού, του ειδικού επιστημονικού και του βοηθητικού προσωπικού.

 

Περιγραφική αξιολόγηση της εικόνας του σχολείου
(αιτιολογημένη αξιολογική κρίση) ως προς το δείκτη 1.2

Το ανθρώπινο δυναμικό του σχολείου αποτελείται από 11 δασκάλους/λες και 3 εκπαιδευτικούς ειδικοτήτων (1 Φυσικής Αγωγής, 1 Αγγλικής Γλώσσας και 1 Γερμανικής Γλώσσας). Οι 9 δάσκαλοι/λες και οι 3 εκπαιδευτικοί ειδικοτήτων είναι μόνιμοι ενώ 2 είναι αναπληρωτές. Από τους εκπαιδευτικούς οι 6 έχουν οργανική θέση στο σχολείο ενώ οι 3 εκπαιδευτικοί ειδικοτήτων συμπληρώνουν το ωράριό τους και σε άλλα σχολεία. Η αναλογία αυτή στο προσωπικό του σχολείου δημιουργεί προβλήματα στο έργο του σχολείου και κυρίως στην κατάρτιση του ωρολογίου προγράμματος. Οι κενές θέσεις των δασκάλων καλύπτονται έγκαιρα όχι όμως και των ειδικοτήτων, κυρίως αυτών που ανήκουν στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Η δυσλειτουργία αυτή θα μπορούσε ενδεχομένως να ξεπεραστεί με την τοποθέτηση μεταταχθέντων εκπαιδευτικών σε κενές οργανικές θέσεις. Στο σχολείο μας λειτουργεί Τμήμα Ένταξης για παιδιά με μαθησιακές ανάγκες ενώ εγκρίθηκε και λειτουργεί η μία από τις δύο Τάξεις Υποδοχής που είχε αιτηθεί η Διεύθυνση του σχολείου. Οι εκπαιδευτικοί του σχολείου διαθέτουν την απαραίτητη επιστημονική και παιδαγωγική κατάρτιση ενώ συμμετέχουν σε καινοτόμες δράσεις και προγράμματα όπως σε Προγράμματα Αγωγής Υγείας και Περιβαλλοντικά Προγράμματα. Επειδή όμως στο σχολείο φοιτούν αποκλειστικά τσιγγανόπαιδες, θα ήταν συνετό οι εκπαιδευτικοί να λάβουν μια εξειδικευμένη επιμόρφωση στη διδασκαλία μαθητών ROMA. Οι ανάγκες για ειδική ή πρόσθετη διδασκαλία δεν καλύπτονται επαρκώς από το υπάρχον διδακτικό προσωπικό ενώ αντίθετα υπάρχει ειδικό επιστημονικό προσωπικό-μέσω προγράμματος του Α.Π.Θ- το οποίο αποτελείται από μια ψυχολόγο και μια κοινωνιολόγο καθώς το σχολείο έχει επιλεγεί ως ένα από τα έξι σχολεία στη Βόρεια Ελλάδα τα οποία για τα έτη 2010-2014 θα πρέπει να έχουν αναπτύξει πολλαπλές δράσεις για την ένταξη των μαθητών ROMA στο σχολείο.

Στο σχολείο δεν έχει τοποθετηθεί ακόμα σχολικός φύλακας ενώ υπηρετούν ένας επιστάτης με εξάμηνη σύμβαση ΕΣΠΑ (Ιανουάριος 2014-Ιούνιος 2014)και μία καθαρίστρια η οποία δεν επαρκεί για τις ανάγκες του σχολείου. Τέλος, μέσω του ΕΣΠΑ την τελευταία εβδομάδα του Απριλίου παρουσιάστηκαν και ανέλαβαν υπηρεσία στο σχολείο μία κοινωνική λειτουργός και μία ψυχολόγος οι οποίες θα συνδράμουν το έργο των εκπαιδευτικών παρέχοντας την κατάλληλη επιστημονική στήριξη ως μέλη της ΕΔΕΑΥ.

 

Ποσοτική παρουσίαση της εικόνας
του σχολείου ως προς το δείκτη 1.2

1

2

3

4

Χ

 

 

ΤΟΜΕΑΣ 2: ΗΓΕΣΙΑ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ

 

 

Δείκτης Αξιολόγησης 2.1. Οργάνωση και συντονισμός της σχολικής ζωής

 

Η ηγεσία και η διοίκηση του σχολείου αποτιμώνται σε σχέση με την οργάνωση και το συντονισμό της σχολικής ζωής. Η διατύπωση οράματος για την εργασία του σχολείου με τον καθορισμό των βασικών επιδιώξεων των στόχων και των αξιών που διέπουν τη σχολική ζωή, η διαμόρφωση ενός συμμετοχικού, συλλογικού και συνεργατικού πλαισίου εργασίας όλων των παραγόντων της σχολικής μονάδας, η διαμόρφωση και η εφαρμογή ενός λειτουργικού σχολικού προγράμματος, αποτελούν σημαντικά στοιχεία για την αποτίμηση του δείκτη.

 

Περιγραφική παρουσίαση της εικόνας του σχολείου (αιτιολογημένη αξιολογική κρίση) ως προς τον δείκτη: 

Από την ημιδομημένη συνέντευξη με τον διευθυντή του σχολείου, καταλήξαμε στα εξής συμπεράσματα:

 

1) Διατυπώνει μέσα από τα λόγια και τις πράξεις του, ένα ξεκάθαρο όραμα για το σχολείο και τη βελτίωση της διδασκαλίας και της μάθησης σ? αυτό.

2) Ενθαρρύνει  καινοτομίες για βελτίωση της διδασκαλίας και της μάθησης κάθε μαθητή και είναι αρωγός και συμπαραστάτης στις προσπάθειες κάθε δασκάλου με όλες του τις δυνάμεις.

3)Δημιουργεί  ενθουσιασμό και  προσπαθεί να πείσει  το προσωπικό να εργαστεί για να επιτευχθούν οι κοινοί στόχοι για την επιτυχία κάθε μαθητή.

4) Εξασφαλίζει με συνεχή προσπάθεια  συμμάχους και πόρους έξω από το σχολείο για βελτίωση της διδασκαλίας και της μάθησης.

5) Αναγνωρίζει  και εξυμνεί τις επιτυχίες και τη συνεισφορά των άλλων συναδέλφων στην πρόοδο των μαθητών σε κάθε ευκαιρία.

6) Επιδιώκει   την πραγματική δέσμευση όλων όσων εμπλέκονται σε μια συγκεκριμένη προσπάθεια για βελτίωση της μάθησης των μαθητών.

7) Προσπαθεί  να αναπτύξει  την αναγκαία συναίνεση μεταξύ των μελών της ομάδας προσωπικού που διαθέτει το σχολείο με σκοπό την επίτευξη των στόχων.

8) Αναλαμβάνει όταν είναι αναγκαίο δράση για να διασκεδάσει αχρείαστες συγκρούσεις.

9) Κοινοποιεί  σε  όλους το σκεπτικό για κάθε απόφαση που αφορά το σχολείο και τους εκπαιδευτικούς.

10) Αναλαμβάνει την ευθύνη για εφαρμογή καινοτομιών που αποσκοπούν στη βελτίωση της διδασκαλίας-μάθησης πάντα σε συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς του σχολείου.

11) Μεταβιβάζει ευθύνες  σε άλλους συναδέλφους όταν αυτό είναι  αναγκαίο και επιβαλλόμενο από τις συνθήκες.

12) Αξιοποιεί   όσο πιο αποτελεσματικά μπορεί  τους διαθέσιμους πόρους για να πετύχει  τους στόχους του σχολείου.

13) Μοιράζεται   αμέριστα τη γνώση και την επαγγελματική εμπειρία του  για να βοηθήσει  την επαγγελματική ανάπτυξη του προσωπικού.

 

Ποσοτική παρουσίαση της εικόνας του σχολείου ως προς το δείκτη: 1 2 3 4
      ?

 

 

 

Δείκτης Αξιολόγησης 2.2. Διαχείριση και αξιοποίηση μέσων και πόρων

 

Εκτιμάται η καλή διαχείριση των οικονομικών πόρων-η κατανομή τους σύμφωνα με τις ανάγκες του σχολείου- καθώς και η αξιοποίηση των διαθέσιμων χώρων και του εξοπλισμού του σχολείου για την αποτελεσματική ανάπτυξη του προγράμματος σπουδών.

 

Περιγραφική παρουσίαση της εικόνας του σχολείου (αιτιολογημένη αξιολογική κρίση) ως προς τον δείκτη: 

 

Στις ερωτήσεις  του ερωτηματολογίου για το αν το σχολείο αναπτύσσει πρωτοβουλίες για την εξεύρεση πρόσθετων πόρων και μέσων με στόχο την αποτελεσματικότερη υλοποίηση του σχολικού προγράμματος (π.χ. χρήση του γηπέδου του Δήμου από τους μαθητές του σχολείου) και για το αν το σχολείο εφαρμόζει ολοκληρωμένη πολιτική για την ένταξη των Τ.Π.Ε. στη λειτουργία του σχολείου(υποστήριξη διδασκαλίας και μάθησης, επικοινωνία εντός και εκτός σχολείου, ανάπτυξη δικτύων) η επικρατούσα τάση ήταν η 3.

 

Ποσοτική παρουσίαση της εικόνας του σχολείου ως προς το δείκτη: 1 2 3 4
    ?  

 

 

 

Δείκτης Αξιολόγησης 2.3. Αξιοποίηση, υποστήριξη και ανάπτυξη του ανθρώπινου δυναμικού.

 

Αποτιμώνται οι πρακτικές του σχολείου σε σχέση με την αξιοποίηση, την υποστήριξη και την ανάπτυξη του ανθρώπινου δυναμικού. Οι διαδικασίες που αναπτύσσονται στο σχολείο για την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών και τη βελτίωση της επιστημονικής και παιδαγωγικής τους κατάρτισης, η ουσιαστική υποστήριξη τους στην υλοποίηση του προγράμματος σπουδών, η υποστήριξη και ο συντονισμός της συνεργασίας των εκπαιδευτικών των τμημάτων ίδιας ή διαφορετικής ειδικότητας, η αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού ανάλογα με την εμπειρία και τις ικανότητες του, αποτελούν σημεία εστίασης για την αποτίμηση του δείκτη.

 

Περιγραφική παρουσίαση της εικόνας του σχολείου (αιτιολογημένη αξιολογική κρίση) ως προς τον δείκτη:

 

Στις ερωτήσεις για το αν στο σχολείο πραγματοποιούνται ενδοσχολικές επιμορφώσεις για τις ανάγκες των εκπαιδευτικών και για το αν στο σχολείο πραγματοποιούνται ενδοσχολικές επιμορφώσεις από ειδικούς επιστήμονες με πρωτοβουλία της Διεύθυνσης και του Συλλόγου Διδασκόντων η επικρατούσα τάση ήταν η 3.

 

 

Ποσοτική παρουσίαση της εικόνας του σχολείου ως προς το δείκτη: 1 2 3 4
    ?  

 

 

 

 

 

ΤΟΜΕΑΣ 3: ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΚΑΙ ΜΑΘΗΣΗ

 

Δείκτης Αξιολόγησης 3.1.  Ανάπτυξη και εφαρμογή διδακτικών πρακτικών

Αποτιμώνται οι διδακτικές πρακτικές του σχολείου: ο αποτελεσματικός σχεδιασμός της διδασκαλίας, η υιοθέτηση ποικίλων διδακτικών μεθόδων ανάλογα με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των μαθητών και το αντικείμενο της διδασκαλίας, η αποτελεσματική διοίκηση της τάξης με τη σωστή αξιοποίηση του διαθέσιμου χρόνου και των μέσων διδασκαλίας, η ποιότητα της παιδαγωγικής σχέσης που αναπτύσσεται ανάμεσα στους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές, η αλληλεπίδραση εκπαιδευτικού-μαθητή και ο βαθμός εμπλοκής των μαθητών στην οικο δόμηση της γνώσης, αποτελούν, μεταξύ άλλων, ενδείξεις ποιότητας για την εξέταση του δείκτη.

Περιγραφική παρουσίαση της εικόνας του σχολείου (αιτιολογημένη αξιολογική κρίση) ως προς τον δείκτη:

Το σύνολο των εκπαιδευτικών προγραμματίζει την ύλη: σε μακροεπίπεδο (ετήσιος/ανά ενότητα) -προβαίνοντας σε συνολική θεώρηση της ύλης και προγραμματίζοντας τη διδασκαλία των επιμέρους ενοτήτων, σε σχέση με τους στόχους του μαθήματος, το χρονικό πλαίσιο και το συγκεκριμένο μαθητικό δυναμικό της τάξης τους- και σε μικροεπίπεδο (εβδομαδιαίος/ωριαίος), καθορίζοντας σαφείς διδακτικούς /μαθησιακούς στόχους και τους τρόπους επίτευξής τους.

Οργανώνουν το συνολικό διδακτικό χρόνο και αξιοποιούν τη διδακτική ώρα σύμφωνα με τους σκοπούς, τους στόχους και το περιεχόμενο του Προγράμματος  Σπουδών καθώς και με τις ιδιαίτερες ανάγκες των μαθητών.

Οι εκπαιδευτικοί  χρησιμοποιούν προσωπικά μέσα διδασκαλίας (Η/Υ, cd, dvd, παραμύθια κ.ά.) προκειμένου να εφαρμόσουν  ποικιλία διδακτικών μεθόδων, συμπληρώνοντας έτσι τα εποπτικά μέσα διδασκαλίας του σχολείου – η επιλογή των οποίων γίνεται με βάση τους διδακτικούς στόχους της ενότητας, τη φύση του γνωστικού αντικειμένου, τις γνώσεις, το επίπεδο κατανόησης και τις μαθησιακές ανάγκες των μαθητών- ώστε να γίνεται το μάθημα πιο ελκυστικό και να ενθαρρύνεται η ενεργή συμμετοχή των μαθητών.

Χρησιποποιούν ποικίλα οργανωτικά σχήματα και κυρίως εξατομικευμένη διδασκαλία, λόγω της ιδιαιτερότητας του σχολείου (αμιγώς Ρομά και Μουσουλμάνοι),  προκειμένου να επιτευχθούν οι στόχοι του μαθήματος και να ικανοποιηθούν  οι γνωστικές διαφορές των μαθητών (στυλ και ρυθμός μάθησης, μαθησιακές δυσκολίες, μαθησιακά κενά λόγω άτακτης φοίτησης κ.ά.).

Ανατίθενται εργασίες συνήθως κοινές για όλη την τάξη, εκτός από τις περιπτώσεις πολύ αδύνατων μαθητών, στους οποίους δίνονται είτε ξεχωριστές είτε ευκολότερες εργασίες, με στόχο την οργάνωση της νέας γνώσης, την επεξεργασία, την επέκτασή της και γίνεται συστηματικός έλεγχος, παρουσίαση και συζήτηση θετικών και αρνητικών στοιχείων από εργασίες και τετράδια μαθητών, ώστε να ανατροφοδοτείται η εκπαιδευτική πράξη, με στόχο την εκτίμηση της επίδοσης των μαθητών και τη βελτίωσή τους.

Καταβάλλονται προσπάθειες από όλους τους εκπαιδευτικούς να ενθαρρύνουν την ενεργό συμμετοχή των μαθητών στη διαδικασία της μάθησης και να καλλιεργήσουν κλίμα συνεργασίας και συλλογικότητας, επιβραβεύοντας τις προσπάθειές τους άμεσα.

Επίσης δίνεται ελευθερία στους μαθητές να διατυπώνουν τους προβληματισμούς τους και να υποστηρίζουν τις προσωπικές τους απόψεις.

 

Ποσοτική παρουσίαση της εικόνας του σχολείου ως προς τον δείκτη: 1 2 3 4
      ?

 

Δείκτης Αξιολόγησης 3.2.

Ανάπτυξη και εφαρμογή παιδαγωγικών πρακτικών και πρακτικών αξιολόγησης των μαθητών

 

Αποτιμάται η λειτουργία της σχολικής τάξης με βάση την ανάπτυξη παιδαγωγικών πρακτικών και πρακτικών αξιολόγησης των μαθητών, οι οποίες συνδέονται με παραμέτρους όπως: η οργάνωση της παιδαγωγικής επικοινωνίας δασκάλου-μαθητή,     η έμφαση στη θετική ενίσχυση των μαθητών, η ποιότητα της αξιολογικής διαδικασίας με τη διαμορφωτική λειτουργία της αξιολόγησης για την ανατροφοδότηση της διδασκαλίας, η υιοθέτηση ποικίλων αξιολογικών μεθόδων, η σύνδεση των δοκιμασιών της αξιολόγησης με τους στόχους και το περιεχόμενο της διδασκαλίας, η συστηματική καταγραφή της επίδοσης των μαθητών, η τακτική ενημέρωση των μαθητών για την ποιότητα της εργασίας τους κλπ.

Περιγραφική παρουσίαση της εικόνας του σχολείου (αιτιολογημένη αξιολογική κρίση) ως προς τον δείκτη:

Από την αρχή της σχολικής χρονιάς, δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στην από κοινού (δασκάλου-μαθητή) θέσπιση κανόνων συμπεριφοράς, με στόχο τη διασφάλιση του κατάλληλου παιδαγωγικού κλίματος και τη σωστή λειτουργία της τάξης.

Η συντριπτική πλειοψηφία των εκπ/κών φροντίζει για την οργάνωση της εκπ/κής επικοινωνίας, δημιουργώντας ένα κατάλληλο παιδαγωγικό κλίμα στην τάξη (αλληλοσεβασμού, αλληλοκατανόησης και δημοκρατικού διαλόγου) και διαχειρίζεται με επιτυχία και με διακριτικότητα ζητήματα πειθαρχίας που τυχόν παρουσιάζονται, τηρώντας με σταθερότητα τον κώδικα συμπεριφοράς που έχει θεσπιστεί με όλη την τάξη στην αρχή της σχολικής χρονιάς.

Οι εκπ/κοί χρησιμοποιούν ποικιλία ή συνδυασμό μεθόδων αξιολόγησης (αξιολόγηση με βαθμό, αξιολόγηση με περιγραφή της επίδοσης, αξιολόγηση από συμμαθητές, αυτοαξιολόγηση κ.ά.), τεχνικών αξιολόγησης (προφορικές ερωτήσεις, γραπτά ολιγόλεπτα τεστ γραπτά ωριαία τεστ κ.ά.) ανάλογα με τους στόχους και το περιεχόμενο του μαθήματος. Λαμβάνοντας  υπόψη τους τα αποτελέσματα της αξιολόγησης, σε περίπτωση εντοπισμού κάποιων μαθητών μειωμένης επίδοσης, προχωρούν στο σχεδιασμό και στην επιλογή άλλων στρατηγικών, όπως επαναδιδασκαλία ορισμένων σημείων, εφαρμογή άλλης μεθόδου διδασκαλίας, βραδύτερος ρυθμός, αυτοδιόρθωση ή εξατομικευμένη διδασκαλία.

Οι μαθητές ενημερώνονται άμεσα για την ορθότητα των απαντήσεών τους και γενικά για την επίδοσή τους με λεκτικές επισημάνσεις, προφορικά ή γραπτά.

 

Ποσοτική παρουσίαση της εικόνας του σχολείου ως προς τον δείκτη: 1 2 3 4
      ?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ΤΟΜΕΑΣ 4: ΚΛΙΜΑ ΚΑΙ ΣΧΕΣΕΙΣ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ

 

 

 

Δείκτης Αξιολόγησης 4.1. Σχέσεις μεταξύ εκπαιδευτικών – μαθητών και

μεταξύ των μαθητών

 

Εκτιμώνται οι τυπικές και άτυπες σχέσεις που αναπτύσσονται στο σχολείο μεταξύ εκπαιδευτικών και μαθητών, καθώς και των μαθητών μεταξύ τους. Η σύμφωνη με τις αρχές της παιδαγωγικής επιστήμης στάση που υιοθετούν οι εκπαιδευτικοί απέναντι στους μαθητές, η συμμετοχή των μαθητών στη διαμόρφωση των πρακτικών που διέπουν τη σχολική ζωή, η υποστήριξη από το σχολείο κοινωνικών πρακτικών που ευνοούν τη συνεργασία και την επικοινωνία στη σχέση εκπαιδευτικών-μαθητών και μαθητών μεταξύ τους, αποτελούν στοιχεία για την αποτίμηση του δείκτη.

 

Περιγραφική παρουσίαση της εικόνας του σχολείου (αιτιολογημένη αξιολογική κρίση) ως προς τον δείκτη:

 

ΣΧΕΣΕΙΣ ΜΕΤΑΞΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ? ΜΑΘΗΤΩΝ

Οι σχέσεις μεταξύ των μαθητών και των εκπαιδευτικών του σχολείου χαρακτηρίζονται ως πολύ καλές. Οι δάσκαλοι των τάξεων κάνουν ο,τι καλύτερο στα πλαίσια των δυνατοτήτων τους προκειμένου να βοηθήσουν τους μαθητές στα μαθήματά τους και να τους συμπαρασταθούν ηθικά και ουσιαστικά στις δυσκολίες τους. Όλα αυτά μέσα σε ένα κλίμα ασφάλειας, δίκαιης και ισότιμης αντιμετώπισης του κάθε παιδιού ξεχωριστά. Τα παραπάνω είναι κοινή παραδοχή εκπαιδευτικών και μαθητών με τους τελευταίους να νιώθουν ιδιαίτερα ευχάριστα, οικεία και δημιουργικά στο χώρο του σχολείου.

 

 

ΣΧΕΣΕΙΣ ΜΕΤΑΞΥ ΜΑΘΗΤΩΝ

Στην πλειοψηφία τους οι μαθητές νιώθουν φιλικά με τους περισσότερους συμμαθητές τους, είναι ενωμένοι, λειτουργούν ομαδικά και δε χωρίζονται σε αντίπαλες παρέες με σκοπό να δημιουργήσουν συγκρούσεις. Οι όποιες εντάσεις μεταξύ των μαθητών είναι μεμονωμένες και αρκετές φορές αναμενόμενες καθώς μοιράζονται τον ίδιο αύλειο χώρο με μαθητές διπλανού σχολείου όπου και πάλι φοιτούν Ρομά. Κανένα συμβάν όμως δεν αγγίζει τα όρια της ενδοσχολικής βίας γι? αυτό και δεν υπάρχει επίσημα καταγεγραμμένο τέτοιο περιστατικό στο Βιβλίο Σχολικής Ζωής και στο Παρατηρητήριο Σχολικής Βίας.

 

 

Ποσοτική παρουσίαση της εικόνας του σχολείου ως προς τον δείκτη:

 

1

 

2

 

3

 

4

 

      Χ

 

 

 

 

 

 

Δείκτης Αξιολόγησης 4.2. Σχέσεις του σχολείου με γονείς και συνεργασίες με εκπαιδευτικούς-κοινωνικούς φορείς

 

 

Αποτιμώνται οι σχέσεις που αναπτύσσει το σχολείο με τους γονείς όπως επίσης και οι συνεργασίες του με εκπαιδευτικούς και κοινωνικούς φορείς. Η τακτική, αμφίδρομη και ολοκληρωμένη ροή πληροφοριών ανάμεσα στο σχολείο και τους γονείς σχετικά με την ανάπτυξη και την πρόοδο των μαθητών όπως επίσης και η οικοδόμηση σχέσεων συνεργασίας με τις εκπαιδευτικές αρχές, άλλα εκπαιδευτικά ιδρύματα, την τοπική και ευρύτερη κοινωνία, αποτελούν βασικά στοιχεία για την αποτίμηση του δείκτη.

 

Περιγραφική παρουσίαση της εικόνας του σχολείου (αιτιολογημένη αξιολογική κρίση) ως προς τον δείκτη:

 

ΣΧΕΣΕΙΣ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΜΕ ΓΟΝΕΙΣ

Οι γονείς νιώθουν φιλικά και άνετα κάθε φορά που επισκέπτονται το σχολείο. Αν και παραδέχονται πως τους παρέχεται από το σχολείο η δυνατότητα συχνής επικοινωνίας με τους δασκάλους είτε σε προγραμματισμένες συναντήσεις είτε σε έκτακτες, όποτε οι εκπαιδευτικοί ή οι ίδιοι το επιθυμούν, παρόλα αυτά προσέρχονται σπάνια, κυρίως για να μάθουν για την πρόοδο των παιδιών τους στο τέλος κάθε τριμήνου. Τις περισσότερες φορές οι ίδιοι οι εκπαιδευτικοί καλούν τους γονείς τηλεφωνικά ή με σημειώματα προκειμένου να συζητήσουν για την πορεία των μαθητών. Ωστόσο και οι δυο πλευρές συμφωνούν ως προς την ποιότητα, το περιεχόμενο και την άρτια οργάνωση των όποιων συναντήσεων τελικά πραγματοποιούνται.

 

ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΜΕ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΣ ? ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΥΣ ΦΟΡΕΙΣ

Το σχολείο συνεργάζεται και υποστηρίζεται από τους σχολικούς συμβούλους και τις εκπαιδευτικές αρχές. Συμμετέχει σε πρόγραμμα του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης για την ένταξη των Ρομά που παρέχει ψυχολόγο και κοινωνική λειτουργό οι οποίες σε συνεργασία με τη διαμεσολαβήτρια της κοινότητας φέρνουν σε επαφή το σχολείο με τους γονείς. Επιπλέον, η σχολική μονάδα συνεργάζεται με την ψυχολόγο και την κοινωνική λειτουργό του ειδικού σχολείου  στα πλαίσια της υποστήριξης των μαθητών του Τμήματος Ένταξης. Γενικότερα το σχολείο είναι ανοιχτό για συνεργασία με κάθε φορέα της πόλης όπως την Πυροσβεστική, ιδρύματα όπως «Παιδιά της Άνοιξης», το Κέντρο Υγείας για εμβολιασμό και παρακολούθηση των παιδιών, τη Σχολική Επιτροπή του δήμου για οικονομικά κυρίως θέματα και τον ιερέα της ενορίας για τακτικό εκκλησιασμό.

 

Ποσοτική παρουσίαση της εικόνας του σχολείου ως προς τον δείκτη:

 

1

 

2

 

3

 

4

 

    Χ  

 

 

 

ΤΟΜΕΑΣ 5:  ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ, ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΔΡΑΣΕΙΣ ΒΕΛΤΙΩΣΗΣ  

 

 

 

 Δείκτης Αξιολόγησης 5.1. Εκπαιδευτικά προγράμματα και καινοτομίες, υποστηρικτικές και αντισταθμιστικές παρεμβάσεις

 

 

 

Αποτιμάται η ενθάρρυνση της δημιουργικότητας και της καινοτομίας με την εξέταση παραμέτρων όπως είναι η ανάπτυξη και η εφαρμογή από το σχολείο προαιρετικών εκπαιδευτικών προγραμμάτων, η ανάληψη καινοτόμων πρωτοβουλιών και η υποστήριξη καινοτομικών αλλαγών. Επίσης, εκτιμάται κατά πόσο το σχολείο προσφέρει σε όλους τους μαθητές ίσες ευκαιρίες μάθησης με την υλοποίηση ειδικών υποστηρικτικών και αντισταθμιστικών προγραμμάτων.

 

Περιγραφική παρουσίαση της εικόνας του σχολείου (αιτιολογημένη αξιολογική κρίση) ως προς τον δείκτη:

Εκπαιδευτικά προγράμματα και καινοτομίες, υποστηρικτικές και αντισταθμιστικές παρεμβάσεις  

 

Μετά την αποτίμηση των πρωτοβουλιών του σχολείου για ανάπτυξη και υλοποίηση προγραμμάτων και δράσεων που υποστηρίζουν το Πρόγραμμα Σπουδών και λειτουργούν υποστηρικτικά και αντισταθμιστικά για ορισμένες κατηγορίες μαθητών,  διαπιστώθηκαν πλείστα θετικά στοιχεία, όπως η ανάπτυξη εναλλακτικών δράσεων, απόλυτη συμμετοχή και εμπλοκή των μελών της σχολικής κοινότητας και έμφαση στην καινοτομία.

Παράλληλα δεν εντοπίστηκαν προβλήματα και αδυναμίες, όπως δυσλειτουργίες στην οργάνωση και τη συνεργασία, δυσεκπλήρωτοι στόχοι κ.ά. Ειδικό ενδιαφέρον παρουσίασε η συγκριτική αξιολόγηση των αποτελεσμάτων που αφορούν τον συγκεκριμένο δείκτη σε σχέση με άλλους δείκτες όπως: Οργάνωση και συντονισμός της σχολικής ζωής, Σχέσεις μεταξύ Εκπαιδευτικών ? Μαθητών και μεταξύ των Μαθητών, Αξιοποίηση, υποστήριξη και ανάπτυξη του ανθρώπινου δυναμικού, Ανάπτυξη και εφαρμογή σχεδίων δράσης για τη βελτίωση του εκπαιδευτικού έργου, καθώς και με τους δείκτες των τομέων «Εκπαιδευτικά Αποτελέσματα» και «Αποτελέσματα του σχολείου».

Εξετάστηκε επίσης η πιθανή σύνδεση του δείκτη με την ανάπτυξη σχεδίων δράσης στη σχολική μονάδα. Υλοποιήθηκαν εκπαιδευτικές δραστηριότητες και προγράμματα για τον εμπλουτισμό του Προγράμματος Σπουδών, αναλήφθηκαν καινοτόμες πρωτοβουλίες και υποστηρίχτηκαν καινοτόμες παρεμβάσεις. Υλοποιήθηκαν ειδικά υποστηρικτικά αντισταθμιστικά προγράμματα για ορισμένες κατηγορίες μαθητών και υιοθετήθηκαν μέτρα και παρεμβάσεις στο σχολείο για την αντιμετώπιση προβλημάτων φοίτησης και διαρροής.

 

 

Ποσοτική παρουσίαση της εικόνας του σχολείου ως προς τον δείκτη:

 

1 2 3 4
        Χ

 

 

 Δείκτης Αξιολόγησης 5.2. Ανάπτυξη και εφαρμογή σχεδίων δράσης για τη βελτίωση του εκπαιδευτικού έργου 

 

 

 

Αποτιμώνται οι διαδικασίες που αναπτύσσονται στο σχολείο για τη διαμόρφωση, την εφαρμογή και την αξιολόγηση των σχεδίων δράσης. Η σύνδεση των σχεδίων δράσης με συγκεκριμένα αποτελέσματα αξιολόγησης, η διευρυμένη συμμετοχή των μελών της σχολικής κοινότητας στη διαμόρφωση και την υλοποίηση των σχεδίων δράσης όπως επίσης και η μέριμνα για την αξιοποίηση και τη βιωσιμότητα των αποτελεσμάτων τους αποτελούν βασικά στοιχεία για την αποτίμηση του δείκτη.

Περιγραφική παρουσίαση της εικόνας του σχολείου (αιτιολογημένη αξιολογική κρίση) ως προς τον δείκτη:

Ανάπτυξη και εφαρμογή σχεδίων δράσης για τη βελτίωση του εκπαιδευτικού έργου

 

 Με τον συγκεκριμένο δείκτη επιχειρήθηκε η εκτίμηση της αποτελεσματικότητας του εκπαιδευτικού σχεδιασμού που αναπτύσσεται στο σχολείο για τη βελτίωση του εκπαιδευτικού έργου. Αποτιμήθηκαν οι ενέργειες και οι ρυθμίσεις του σχολείου για τη διαμόρφωση, την εφαρμογή και την αξιολόγηση σχεδίων δράσης, καθώς και η μέριμνα που λαμβάνεται για τη διασφάλιση της συνέχειας και της βιωσιμότητας των δράσεων βελτίωσης. Δε διαπιστώθηκαν ελλείψεις και αδυναμίες και αναδείχτηκαν οι καλές πρακτικές.

Ειδικό ενδιαφέρον παρουσίασε η συγκριτική εκτίμηση των αποτελεσμάτων που αφορούσαν τον συγκεκριμένο δείκτη σε συνδυασμό με τους δείκτες των τομέων 5 «Εκπαιδευτικά Αποτελέσματα» και 6 «Αποτελέσματα του Σχολείου». Στο πλαίσιο αυτό η αποτελεσματικότητα του εκπαιδευτικού σχεδιασμού εξετάστηκε σε συνάρτηση με τους δείκτες Φοίτηση και διαρροή των μαθητών, Επιτεύγματα και πρόοδος των μαθητών, Ατομική και κοινωνική ανάπτυξη των μαθητών και Επίτευξη των στόχων του σχολείου. Επίσης, συνεκτιμήθηκαν στοιχεία από τους δείκτες: Οργάνωση και συντονισμός της σχολικής ζωής, Σχέσεις μεταξύ εκπαιδευτικών ? μαθητών και μεταξύ των μαθητών, Σχέσεις του σχολείου με γονείς και συνεργασίες με εκπαιδευτικούς και κοινωνικούς φορείς κ.ά. Εξετάστηκε, τέλος, η πιθανή σύνδεση του δείκτη με την ανάπτυξη σχεδίου δράσης στη σχολική μονάδα.

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα,  υποστηρίχτηκε μια συνεχής και συστηματική διαδικασία προγραμματισμού και βελτίωσης του εκπαιδευτικού έργου. Παρατηρήθηκε διευρυμένη συμμετοχή των μελών της σχολικής κοινότητας στη διαμόρφωση, εφαρμογή και αξιολόγηση σχεδίων δράσης και αξιοποιήθηκαν τα αποτελεσμάτων των σχεδίων δράσης με στόχο τη βιωσιμότητα των πρακτικών.

 

 

 

 

Ποσοτική παρουσίαση της εικόνας του σχολείου ως προς τον δείκτη:

 

1 2 3 4
        Χ

 

 

 

 

 

 

 

ΤΟΜΕΑΣ 6 : ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

 

 

 Δείκτης αξιολόγησης 6.1.  Φοίτηση και διαρροή των μαθητών

 

Αποτιμάται κατά πόσον οι διαμορφωμένες πρακτικές του σχολείου (διαδικασίες, μέτρα, παρεμβάσεις) διασφαλίζουν υψηλά επίπεδα φοίτησης των μαθητών σε όλες τις τάξεις του σχολείου και είναι αποτελεσματικές στην αντιμετώπιση πιθανών προβλημάτων φοίτησης και διαρροής.

Περιγραφική παρουσίαση της εικόνας του σχολείου (αιτιολογημένη αξιολογική κρίση) ως προς τον δείκτη:

Αξιοποιώντας τα στοιχεία που μας έδωσε ο διευθυντής του σχολείου, από το Βιβλίο Πράξεων του Συλλόγου Διδασκόντων, τις καρτέλες των μαθητών και τις καταχωρήσεις του σχολείου σε υπάρχουσες βάσεις δεδομένων, καταλήξαμε στο συμπέρασμα ότι την τελευταία πενταετία το σχολείο μας εφαρμόζει συγκεκριμένη πολιτική για την παρακολούθηση της φοίτησης των μαθητών και την αντιμετώπιση πιθανών προβλημάτων φοίτησης και διαρροής.

Κατά τη διερεύνηση των λόγων για τους οποίους οι μαθητές απουσιάζουν συστηματικά ή έχουν ελλιπή φοίτηση (ερωτηματολόγια και συζήτηση με το διευθυντή) καταλήξαμε στα ακόλουθα συμπεράσματα : Σε σύνολο 134 μαθητών, δεν υπάρχουν μαθητές οι οποίοι εγκαταλείπουν οριστικά το σχολείο (0% διακοπή φοίτησης). Βρέθηκε ότι το ποσοστό άτακτης φοίτησης είναι 15% με συνολικό αριθμό απουσιών 25-60 ημέρες. Από τα αποτελέσματα του ερωτηματολογίου βρέθηκε ότι :

  1. Οι απουσίες των μαθητών οφείλονται κατά κύριο λόγο στην άρνηση των παιδιών να έρθουν σχολείο ( λόγω της έλλειψης κινήτρων από το οικογενειακό τους περιβάλλον μιας και οι γονείς τους και οι ίδιοι δεν έχουν πάει σχολείο ή το έχουν σταματήσει και δεν αντιμετωπίζουν τη σχολική πραγματικότητα απαραίτητη για τη ζωή του παιδιού τους)
  2. Οι απουσίες ακόμη οφείλονται σε οικογενειακά προβλήματα όπως ασθένειες συγγενικών προσώπων καθώς και σε αρρώστιες του ίδιου του παιδιού.
  3. Οι μαθητές παρ? όλα αυτά προσέρχονται έγκαιρα στα μαθήματα και παρακολουθούν όλο το ημερήσιο πρόγραμμα.
  4. Η εύρεση εργασίας και η φύση της δουλειάς των γονέων δεν αποτελεί ανασταλτικό παράγοντα στη φοίτηση των παιδιών στο σχολείο
  5. Οι μαθητές Roma μόλις ολοκληρώσουν τη φοίτησή τους στο Δημοτικό Σχολείο (περίπου 13-14 χρονών) το εγκαταλείπουν. Τα αγόρια εξαιτίας κοινωνικοοικονομικών λόγων και τα κορίτσια επειδή παντρεύονται (χαρακτηριστικό της κουλτούρας τους ο γάμος σε μικρή ηλικία).

 

 

Ποσοτική παρουσίαση της εικόνας του σχολείου ως προς το δείκτη 6.1.

 

1 2 3 4
     ?  

 

 

 

 

ΤΟΜΕΑΣ 6 : ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

 

 

Δείκτης αξιολόγησης 6.2. Επιτεύγματα και πρόοδος των μαθητών

 

 

 

Εκτιμάται η εικόνα του σχολείου ως προς τις επιδόσεις των μαθητών του σε σχέση με τους στόχους και τα περιεχόμενα του προγράμματος σπουδών, καθώς και ως προς την πρόοδο που παρουσιάζουν τα επιτεύγματα των μαθητών του διαχρονικά.

Περιγραφική παρουσίαση της εικόνας του σχολείου (αιτιολογημένη αξιολογική κρίση) ως προς τον δείκτη:

Κατά την ημιδομημένη συνέντευξη με τους εκπαιδευτικούς του σχολείου μας και λαμβάνοντας υπόψη τα αποτελέσματα του ερωτηματολογίου που τους δώσαμε να συμπληρώσουν,  καταλήξαμε στα ακόλουθα συμπεράσματα:

  • Τα εκπαιδευτικά επιτεύγματα των μαθητών δεν ανταποκρίνονται πλήρως στους στόχους και τα περιεχόμενα του Προγράμματος Σπουδών λόγω της διγλωσσίας των μαθητών καθώς και της άτακτης φοίτησης κάποιων εξ? αυτών.
  • Αφού συμβουλευτήκαμε το Μητρώο των μαθητών, συγκρίναμε τις επιδόσεις τους και ερευνήσαμε ενδεικτικά τις ατομικές και ομαδικές τους εργασίες καταλήξαμε στην κοινή άποψη ότι όλοι οι μαθητές παρουσιάζουν πρόοδο σε σχέση με τα προηγούμενα επιτεύγματά τους επειδή εφαρμόζεται από όλους τους εκπαιδευτικούς του σχολείου η εξατομικευμένη διδασκαλία και η ομαδοσυνεργατική μάθηση.  Αρωγός στην όλη προσπάθεια είναι το Τμήμα Ένταξης και το τμήμα Ενισχυτικής Διδασκαλίας.
  • Οι παραπάνω ενέργειες συντελούν στο να μειωθεί η διαφορά μεταξύ των χαμηλών και των υψηλών επιδόσεων των μαθητών κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς.
  • Τέλος διαπιστώθηκε ότι οι επιδόσεις των μαθητών στα Μαθηματικά είναι καλύτερες από τη Γλώσσα γιατί οι μαθητές χρησιμοποιούν τα μαθηματικά στις καθημερινές τους δραστηριότητες (εργασία γονέων). Επιπρόσθετα η διγλωσσία τους δεν αποτελεί ανασταλτικό παράγοντα στη χρήση των αριθμών και των μαθηματικών πράξεων.
  •  Κλείνοντας έγινε γενικά αποδεκτό ότι όλοι οι μαθητές δείχνουν περισσότερο ενδιαφέρον στα μαθήματα στα οποία δεν απαιτείται η χρήση της γλώσσας η οποία είναι βασισμένη σε γραμματοσυντακτικές δομές.

 

 

Ποσοτική παρουσίαση της εικόνας του σχολείου ως προς το δείκτη 6.2.

 

1 2 3 4
     ?  

 

 

 

ΤΟΜΕΑΣ 6 : ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

 

 

Δείκτης αξιολόγησης 6.3.  Ατομική και κοινωνική  ανάπτυξη μαθητών

 

 

 

 

Εκτιμάται κατά πόσο το σχολείο διασφαλίζει τη συναισθηματική, ατομική και κοινωνική ανάπτυξη όλων των μαθητών και υποστηρίζει τη διάπλαση υπεύθυνων, ενεργών και δημοκρατικών πολιτών.

Περιγραφική παρουσίαση της εικόνας του σχολείου (αιτιολογημένη αξιολογική κρίση) ως προς τον δείκτη:

Αξιοποιώντας τα στοιχεία του σχολείου και των εκπαιδευτικών, συλλέξαμε και επεξεργαστήκαμε στοιχεία που αφορούν στις πρακτικές στο χώρο του σχολείου (λειτουργία μαθητικής κοινότητας, ανάπτυξη πρωτοβουλιών και οργάνωση δραστηριοτήτων από τους μαθητές, συνεργασίες εκπαιδευτικών ? μαθητών). Παρατηρήσαμε, εξετάσαμε, αναλύσαμε και συγκρίναμε τις πρακτικές του σχολείου, καθώς και τα ιδιαίτερα (κοινωνικά, οικονομικά, πολιτισμικά) χαρακτηριστικά του μαθητικού πληθυσμού.

Η ατομική, κοινωνική και πολιτική ανάπτυξη των μαθητών αποτελεί βασικό θέμα προβληματισμού και συζήτησης στο σύλλογο διδασκόντων. Το σχολείο αναπτύσσει σε σχεδόν ικανοποιητικό βαθμό πρωτοβουλίες και δράσεις ώστε οι μαθητές να κατανοούν, να προστατεύουν και να ασκούν τα δικαιώματά τους.

Στο σχολείο εκδηλώνονται συγκρούσεις μεταξύ κυρίως μαθητών και συχνά χωρίζονται σε αντιμαχόμενες «παρέες». Μαθητές με διαφορετική καταγωγή (Ρομά-Μουσουλμάνοι) ή μαθησιακές δυσκολίες ή προβλήματα συμπεριφοράς δε γίνονται εύκολα αποδεκτοί από τους συμμαθητές τους.

Το σχολείο, κυρίως οι εκπαιδευτικοί μέσα από την εκπαιδευτική διαδικασία προσπαθούν να καταπολεμήσουν τον διαχωρισμό και τον αποκλεισμό. Προσπαθούν να ενθαρρύνουν την αλληλεγγύη και τη συνεργασία μεταξύ των μαθητών μέσα από το πρόγραμμα κατά του σχολικού εκφοβισμού ( antibulling).Οι ευκαιρίες μάθησης που προσφέρει το σχολείο είναι αποτελεσματικές για όλους τους μαθητές.

Η λειτουργία Ενισχυτικής Διδασκαλίας, Τάξης Υποδοχής και Τμημάτων Ένταξης πιστεύουμε ότι βοηθάει στην προσπάθεια να επιτευχθούν καλύτερα αποτελέσματα. Οι μαθητές (τμήματα, τάξεις) με πρωτοβουλία των εκπαιδευτικών και με τη συμπαράσταση του συλλόγου διδασκόντων και κυρίως με την προτροπή και συμπαράσταση του διευθυντή, λαμβάνουν μέρος σε προγράμματα δράσης, σε διαγωνισμούς (μαθηματική εταιρεία) και σε συνεργασίες με άλλα σχολεία.

Οι επισκέψεις κατά τάξη ή ολόκληρης της σχολικής μονάδας (εκπαιδευτικές, εκκλησιασμός κ.ά.) βοηθούν στην ατομική και κοινωνική ανάπτυξη των μαθητών.

 

Ποσοτική παρουσίαση της εικόνας του σχολείου ως προς το δείκτη 6.3.

 

1 2 3 4
     ?  

 

ΤΟΜΕΑΣ 7: ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ

 

Δείκτης Αξιολόγησης 7.1: Επίτευξη των στόχων του σχολείου

 

Αποτιμώνται τα αποτελέσματα του σχολείου με βάση τους στόχους που τέθηκαν στην αρχή της σχολικής χρονιάς. Η ανταπόκριση του σχολείου στις θεσμικές του υποχρεώσεις, η επίτευξη των ετήσιων στόχων του σχολείου, η αποτελεσματικότητα των σχεδίων δράσης που υλοποιήθηκαν, αποτελούν, σημεία εστίασης για την αποτίμηση του δείκτη.

 

Περιγραφική παρουσίαση της εικόνας του σχολείου (αιτιολογημένη αξιολογική κρίση) ως προς το δείκτη:

 

Από τις ερωτήσεις του ερωτηματολογίου αλλά και από την ημιδομημένη συνέντευξη καταλήξαμε στο συμπέρασμα ότι το σχολείο υλοποίησε  σε ικανοποιητικό βαθμό τους θεσμικά προβλεπόμενους στόχους του ωρολογίου προγράμματος και του Προγράμματος Σπουδών, επίσης υλοποίησε με επιτυχία τους εκπαιδευτικούς στόχους που είχαν τεθεί στην αρχή της σχολικής χρονιάς αλλά και οι γονείς είναι ικανοποιημένοι με τη γενικότερη λειτουργία και τα εκπαιδευτικά επιτεύγματα του σχολείου. Χρειάζεται περαιτέρω προσπάθεια για να αξιοποιηθούν αποτελεσματικά οι Νέες Τεχνολογίες. Τέλος το μεγαλύτερο μέρος των εκπαιδευτικών είναι λίγο συγκρατημένα αισιόδοξοι για την περαιτέρω βελτίωση του εκπαιδευτικού έργου στο σχολείο τους κατά την επόμενη σχολική χρονιά.

 

Ποσοτική παρουσίαση της εικόνας του σχολείου ως προς το δείκτη: 1 2 3 4
      ?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Γ. Κύρια Αποτελέσματα της Αξιολόγησης

 

 Το σχολείο βρίσκεται τα τελευταία χρόνια σε μια θετική ανοδική πορεία σχεδόν σε όλους τους τομείς. Αν λάβουμε υπόψη το κοινωνικό περιβάλλον, το μαθητικό δυναμικό του σχολείου, την μη σταθερότητα του εκπαιδευτικού προσωπικού, την ανυπαρξία σταθερών αντισταθμιστικών θεσμών     ( Τάξεις Υποδοχής και Ένταξης, Τμήματα Ενισχυτικής Διδασκαλίας, απουσία σταθερών θεσμών υποστήριξης ( Ψυχολόγοι, Κοινωνικοί Λειτουργοί, Ιατρική βοήθεια σε εμβολιασμούς και Α.Δ.Υ.) τα αποτελέσματα που παράγονται από το σχολείο, ξεπερνούν κάθε προσδοκία και οφείλονται καθαρά στις προσπάθειες του εκπαιδευτικού προσωπικού και της διεύθυνσης του σχολείου.

Τα σημεία Υπεροχής του σχολείου είναι η επάρκεια και η διάθεση για προσφορά του εκπαιδευτικού προσωπικού και του Δ/ντή του σχολείου (παραμένει στο σχολείο από το 2002 ) πράγμα που αποτυπώνεται σ? όλους τους τομείς και τους δείκτες της Αξιολόγησης, το καλό κλίμα μεταξύ των εκπαιδευτικών και των μαθητών, η διάθεση και η συμμετοχή των μαθητών σε εξωδιδακτικές δραστηριότητες και καινοτόμα προγράμματα, η προσπάθεια ένταξης και η ενίσχυση θετικών συμπεριφορών στους μαθητές του σχολείου μιας και όλοι τους προέρχονται από ένα χαμηλό κοινωνικοοικονομικό και μορφωτικό περιβάλλον της περιοχής του Αγίου Γεωργίου Αλεξάνδρειας.

Τα αρνητικά σημεία του σχολείου είναι οι κτιριακές υποδομές, η προμήθεια  εξοπλισμού και οι οικονομικοί πόροι που τα τελευταία χρόνια μειώθηκαν δραματικά, η γκετοποίηση του μαθητικού δυναμικού ( 100% Roma), οι επιδόσεις των μαθητών, η άτακτη φοίτηση ( παρόλο που υπάρχει βελτίωση τα τελευταία χρόνια ) και η εξειδικευμένη  επιμόρφωση των εκπαιδευτικών για το πώς να αντιμετωπίζει, να οργανώνει  και να διδάσκει μαθητές με προβλήματα μαθησιακά, άτακτης φοίτησης και  περιθωριοποιημένα περιβάλλοντα.

Με βάση την παραπάνω καταγραφή προκύπτει ότι η εικόνα του σχολείου μας είναι αρκετά καλή και σε ορισμένους τομείς εξαιρετική. Από τη διερεύνηση που κάναμε προκύπτει πως χρειάζεται να ψάξουμε σε βάθος τους τομείς οι οποίοι συνδέονται α) με τις σχέσεις ανάμεσα στο έμψυχο δυναμικό του σχολείου και β) με τη φοίτηση και σχολική διαρροή των μαθητών. Την επόμενη σχολική χρονιά να υλοποιήσουμε σχέδιο δράσης που να αναφέρεται στο Κλίμα και στις σχέσεις του έμψυχου δυναμικού του σχολείου.

Ο Δ/ντής του σχολείου

 

Τσιούνης Στέφανος

 

 

Μόνιμος σύνδεσμος σε αυτό το άρθρο: http://6dim-alexandr.ima.sch.gr/?p=307